جامعه منتظر

 

در وجودش شعله ورتر می شود. تداوم این حالت، روح آدمی را به مرحله ای جدید می رساند که آن عطش و شیفتگی است.
اگر در جامعه بشری این عطش پدید آید، مرحله ای مهم از زمینه اجتماعی ظهور فراهم شده است شاید بتوان سبب تکرار جمله: « یملأ الأرض قسطاً و عدلاً کما ملئت ظلماً و جوراً »
را در همین نکته دانست زیرا بشر از روزی که پا به عرصه زمین گذاشته و در پرتو زندگی اجتماعی خود، برای پیشبرد اهداف انسانی خویش سر به فرمان حاکمان و زمامداران نهاده است، امیدوار بوده که این حاکمان زورمند جلو تعدیات را بگیرند و جامعه ای صالح و به دور از هرگونه ظلم و ستم پیدا و پنهان بسازند، اما نه تنها به این خواستۀ برخاسته از عمق جان خویش نرسیده، بلکه روز به روز شاهد گسترش ظلم و ستم های گوناگون بوده است از این رو، هرگاه که با پدیدۀ ناروایی روبرو شود، از اعماق وجود آرزوی درک روزگاری را می کند که با روی کار آمدن مردی الهی، روح عدالت در کالبد جامعه بشری دمیده شود. این همان زمینه مساعد و بستر مناسب برای پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی موعود(عج) است که باید در وجود تمامی جامعه بشری رسوخ کند.
2- امید به آینده سبز
در دوران پیش از ظهور که یأس، سایۀ خویش را بر وجود بشریت می گستراند، خصیصه آینده نگری انسان، حس امید را ناخودآگاه، از دل انسانیت های مدفون می رویاند و آدمی را به « روزی دیگر» بشارت می دهد. بی گمان، نسلی که دچار یأس ها و سرخوردگی ها است، در پی دیدن روزی خواهد بود که تمامی استعدادهای نهفته اش شکوفا شود، و همۀ انسان ها در پهنۀ زمین به جایگاه حقیقی شان برسند
ره آورد بررسی های نشان می دهد که تمام تلاش امامان هدایت علیه السلام، در این جهت مصروف می شده که در زمانی که یأس از دنیا و حاکمان آن بر شیعیان سیطره پیدا می کرده، مراقب باشند تا نه تنها این ناامیدی به ناحیۀ رحمت الهی سرایت نکند، بلکه چراغ امید به کارسازی و فرج و گشایش امور از جانب پرورگار متعال را در دل پیروانشان فروزان تر کنند.
در روایتی از امام هشتم (ع) چنین رسیده : « چه نیکو است صبر و انتظار گشایش امور را کشیدن ... پس بر شما است که صبر پیشه کنید؛ به درستی که فرج آن گاه می آید که ناامیدی فراگیر گشته باشد. »
در فضای مالامال از یأس و نوامیدی و سرخوردگی انسان آشنای با آینده سبز و پر نشاط از مجرای بشارت ها و پیش بینی های قطعی و تخلف ناپذیر انبیاء و اولیای الهی آدمی را در پی رسیدن به منجی و مصلحی حقیقی می دارد.
3- اضطرار
از بررسی روایات می توان چنین به دست آورد که اضطرار تبلور فراهم آوردن همه آمادگی ها و زمینه ها است. انسان مضطر، دنیا را با تمام وسعتش ، تنگ احساس می کند و زرق و برق فریبندۀ ظاهری قدرت های شیطانی او را غافل نمی کند.
انسان های منتظر، باید به مرحله ای برسند که به تحقیق یقین کنند برای نجات از گرداب مهالک، هیچ پناهی جز حکومت مهدی آل محمد (ع) نیست، این مطلبی است که با تعبیرهای گوناگونی در روایات مورد تأیید قرار گرفته است، در روایتی ابوسعید خدری از وجود مقدس پیامبر گرامی( ص) اسلام چنین نقل می کند: « امت حضرت مهدی (ع) به سوی او پناه می برند، همانطورکه زنبور ( از ترس دیگران) به ملکه خویش پناه می برد. »
بنابراین رسیدن جامعه به مرحله ای که درآن،همه مردم یک دل و یک صدا، خواهان حکومت حضرت مهدی(عج) باشند و با تمام وجود، اضطرار خویش را به حضرت اش فریاد زنند و آمادۀ یاری و جانبازی در رکاب او برای رسیدن به اهداف والای وی باشند. ظهور را نزدیک خواهد نمود.[lxiii]
امروزه جامعۀ بشری از ظلم و جور پر شده و در آخر الزمان، ظلم نهادینه شده، نه وابسته به ستمگر که با هلاکت او ریشۀ ظلمش نیز کنده شود، چنانکه با تغییر دولتها و آمد و شد سردمداران و دست بدست گشتن قدرت بین احزاب مختلف، تغییری در خط سیر جهان صورت نمی گیرد.
حاصل این ظلم فراگیر ، اضطرار مردم می باشد ، یعنی شرایطی که از همۀ راههای عادی برای رهایی و خلاصی از بن بست، قطع امید شده است و بر اثر ستم مستکبران، دین و آیین حق چنان در غربت افتاده که کمتر کسی توفیق شناخت و پیروی از آن را دارد.
امام صادق(ع) در این زمینه می فرماید: و می بینی که مؤمن خوار و زبون و اندوهگین است، بدعتها ظاهر شده ، عمل نامشروع رواج یافته است، مردم بدنبال باطل راه افتاده و به سخن زور و گواهی باطل گرویده اند. حر�

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:, | 16:45 | نویسنده : حسین ملکی ارجقی |